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Institute
Background
Environmental research and research on mental and neurological disorders remains largely separated. Research methods in both fields are different using diverse approaches. Aim of this talk is to highlight differences and commonalities in research methods in the fields of environmental and neuropsychiatric epidemiology.
Methods
A scoping review of methods was preformed using databases such as PUBMED, ISI Web of Science, Embase, CINHAL and PSYCHINFO.
Results
The search yielded several hundred citations. The search will be updated in July 2019 to provide the most recent results in the workshop. So far the review suggests that the fields of environmental epidemiology and neuropsychiatric epidemiology still are separated. Discussion: Approaches to build a joint research agenda will be discussed. Some methods which are used in both subdisciplines of epidemiology will be described in detail in the workshop. Likewise, challenges in collaboration will be discussed with the audience. This discussion with workshop participants is a possibility to learn from each other and build interdisciplinary bridges.
Built environment and autism: towards a set of spatial requirements for autism friendly cities
(2020)
Einleitung
Angst, Depressionen und Posttraumatische Belastungssymptome und Störungen gehören zu den häufigsten psychischen Belastungen bei Flüchtlingen.
Methoden
Wir führten einen systematischen Review durch. Zunächst wurden Schlüsselwörter für die systematische Suche in PUBMED festgelegt. Dann führten wir eine systematische Suche anhand der festgelegten Suchbegriffe in PUBMED durch. Eingeschlossen wurden: Originalartikel seit 2009 zu Flüchtlingen, die 1) nicht in psychiatrischen Einrichtungen lebten, 2) höchstens 5 Jahre im Zufluchtsland lebten, 3) auf Zufallsstichproben basierten und 4) über quantitative Daten zu Angst, Depression und PTBS berichteten sowie 5)>100 Studienteilnehmende hatten. Zusätzlich suchten wir manuell nach Studien in den Referenzlisten.
Ergebnisse
Wir identifizierten an Hand der Suchstrategie insgesamt n=1 877 Studien. Von diesen erfüllten 15 Studien die Einschlusskriterien. 52% der Flüchtlinge kamen aus Afrika (Somalia, Kongo, Ruanda, Liberia, Sierra Leone, Togo), 33% aus Asien (Syrien, Bhutan, Vietnam, Kambodscha, Irak) und 16% der Flüchtlinge kamen aus mehr als einem Kontinent. In diesen Studien wurden insgesamt n=6 769 Flüchtlinge hinsichtlich ihrer psychischen Gesundheit untersucht. Die Anzahl der Teilnehmer variierte von n=117 bis n=1 422 (Median: n=366). Die Prävalenzrate variierte bei posttraumatischer Belastungsstörung von 5–71% (Mittelwert: 32%), bei Depression von 11–54% (Mittelwert 35%). Flüchtlinge aus Ländern mit massiven Menschenrechtsverletzungen zeigten mehr psychopathologische Symptome als die aus Ländern ohne massive Menschenrechtsverletzungen.
Diskussion
Die Heterogenität der Prävalenzraten ist zum einen auf methodische Unterschiede zurückzuführen, zum anderen auf Unterschiede in den Flüchtlingspopulationen.
Schlussfolgerungen
Der Bedarf an psychosozialer und medizinischer Versorgung von Flüchtlingen aus Ländern mit hohen Menschenrechtsverletzungen sollte dringend mithilfe repräsentativer Studien überprüft werden und Versorgungsangebote entsprechend des Bedarfs und der Bedürfnisse entwickelt werden um eine Lebensperspektive im Zufluchtsland Deutschland aufzubauen.
Background
Research suggests that survivors of interpersonal violence have an increasing experience of bodily symptoms. This study aims to scrutinise the association between lifetime abuse and somatic symptoms among older women and men, considering demographics/socio-economic, social support and health variables.
Methods
A sample of 4,467 community-dwelling persons aged 60–84 years (57.3% women) living in seven European countries (Germany, Greece, Italy, Lithuania, Portugal, Spain, Sweden) was recruited for this cross-sectional study. Lifetime abuse (psychological, physical, sexual, financial and injury) was assessed on the basis of the UK study of elder abuse and the Conflict Tactics Scale-2, while somatic symptoms were assessed by the Giessen Complaint List short version.
Results
Women reported somatic symptoms more frequently than men. Multiple regression analyses revealed that lifetime exposure to psychological abuse was associated with higher levels of somatic symptoms among both women and men, while experiencing lifetime sexual abuse was associated with somatic symptoms only among older women, after adjusting for other demographic and socio-economic variables. Country of residence, older age, and low socio-economic status were other independent factors contributing to a higher level of somatic symptoms.
Conclusions
The positive association between the experience of abuse during lifetime and the reporting of higher levels of somatic symptoms, in particular among older women, seems to suggest that such complaints in later life might also be related to the experience of mistreatment and not only to ageing and related diseases. Violence prevention throughout lifetime could help to prevent somatic symptoms in later life.
The Elderly and the City: Lack of Knowledge on Violence Perception and Consequences on Daily Life
(2018)
Introduction:
Two main demographic phenomena have substantially changed the condition of elderly: the growth of the urban population and the increase in longevity.
Objective:
The aim of the present review is to investigate how the elderly living in the cities perceive the sense of insecurity compared to those who reside in rural areas, and their Quality of Life (QoL).
Method:
Studies published from January 2011 to August 2017 were identified on Google and PubMed combining the following terms: “elderly urban/rural QoL” or “old age urban/rural QoL”.
Results:
We found 18 different papers published. However, there was only one study on how the elderly perceive the violence in the city. Studies on quality of life were not univocal. Studies on depressive disorders in old age were most homogeneous showing a condition worsening in the cities. A study on the perception of violence in US showed in residents of cities and neighborhoods with the entertainment arena and casinos an increase of criminality perception. In contrast, the crime decreased in both above-mentioned neighborhoods.
Conclusion:
The condition of elderly in the cities is changed considerably in the recent years. It is estimated that this trend will increase in the coming years. We do not know how older people are experiencing these changes and how they perceive the persistence of violence in the cities. Future researches must satisfy this need by addressing the issue with appropriate methodological tools. This is a public health priority.
Zusammenfassung
Hintergrund Inhalte von Public Health werden in Deutschland in gesundheitsbezogenen Studiengängen an Hochschulen und Universitäten gelehrt. Ziel dieser Studie war es, Daten zur Lehre und zur Kooperation von Lehrenden von Public Health in gesundheitsbezogenen Studiengängen in Deutschland zur Verfügung zu stellen.
Methode Eine Querschnittsuntersuchung wurde online-basiert vom 01.06. bis 15.09.2015 an 93 Hochschulen/Universitäten in Deutschland mit 351 Studiengangsverantwortlichen aus gesundheitsbezogenen Studiengängen durchgeführt. Einbezogen wurden Public Health Studiengänge und gesundheitsbezogene Studiengänge, deren Hochschulen bzw. Universitäten entweder Mitglied in der „Deutschen Gesellschaft für Sozialmedizin und Prävention“ (DGSMP) oder in der Gesellschaft „Hochschulen für Gesundheit“ (HOGE) sind. Teilgenommen an dieser Studie haben N=104 Studiengangsverantwortliche (43% Männer, 57% Frauen). In Public Health Studiengängen wurden „Global Health“ und „Umwelt und Gesundheit“ als Studieninhalte häufiger als in gesundheitsbezogenen Studiengängen benannt; in gesundheitsbezogenen Studiengängen wurden häufiger „Ethik“ und „Gesundheitspsychologie“ als Lehrinhalte benannt. Finanzielle Unterstützungen durch die Hochschulen/ Universitäten sowie strukturierte Partnerschaften zwischen Hochschulen und/ oder Universitäten werden von Lehrenden an Hochschulen (36%) und an Universitäten (40%) gewünscht. Lehrende an Hochschulen wünschen darüber hinaus Promotionspartnerschaften.
Schlussfolgerung Bisher gibt es in Deutschland keine einheitlichen fachlichen Qualitätskriterien für Absolvierende von Public Health bzw. gesundheitsbezogenen Studiengängen. Zudem gibt es nach Aussage der Studiengangsverantwortlichen dieser Studiengänge wenig Kooperation zwischen Lehrenden der Public Health bzw. der gesundheitsbezogenen Studiengänge.
The long-term health consequences of genocide: developing GESQUQ - a genocide studies checklist
(2019)
Background
Genocide is an atrocity that seeks to destroy whole populations, leaving empty countries, empty spaces and empty memories, but also a large health burden among survivors is enormous. We propose a genocide reporting checklist to encourage consistent high quality in studies designed to provide robust and reliable data on the long term impact of genocide.
Methods
An interdisciplinary (Public Health, epidemiology, psychiatry, medicine, sociology, genocide studies) and international working committee of experts from Germany, Israel, the United States, and the United Kingdom used an iterative consensus process to develop a genocide studies checklist for studies of the long term health consequences.
Results
We created a list of eight domains (A Ethical approval, B External validity, C Misclassification, D Study design, E Confounder, F Data collection, G Withdrawal) with 1–3 specific items (total 17).
Conclusion
The genocide studies checklist is easy to use for authors, journal editors, peer reviewers, and others involved in documenting the health consequences of genocide.